Sternudd, Mia Marie (2000)
(Diss) Uppsala. Uppsala universitet.
Avhandlingen behandlar frågor om reflektion, demokrati och pedagogiskt drama. Det övergripande syftet med avhandlingen är att undersöka om pedagogiskt drama kan uppfattas som ett sätt att främja demokratiska värden i litteraturen och läroplanerna.
Avhandlingen visar att, baserat på olika teoretiska och filosofiska värden, finns ett samspel mellan målen för en aktivitet och valet av innehåll och arbetsmetod, vilket skapar flera möjligheter till reflektion inom olika perspektiv av pedagogiskt drama. Den indikerar dock också att attityderna till pedagogiskt drama förändras i de olika läroplanerna, där det konstnärligt orienterade perspektivet är det mest eftertraktade. Som en följd av detta krävs en utbildning i demokratiska värden som inte nödvändigtvis problematiserar sociala och politiska frågor från det pedagogiska dramat.
De litteraturanalyser som gjorts i avhandlingen avslöjar fyra perspektiv. Inom det konstnärligt orienterade perspektivet finns en demokratisk potential i att ge individen verktyg för att både lära sig att uppnå och skapa kunskap. Individen kan samtidigt vara en aktiv sökare och skapare av kunskap. Varje framträdande är en berättelse om livet, och för varje framträdande som individen deltar i, ökar hens kunskap om konst och mänskliga problem i olika tider och situationer.
Inom det personliga utvecklingsperspektivet utvecklar individen ett rationellt sätt att tänka som övar förmågan att fatta beslut i komplicerade mänskliga situationer. Den estetiska formen samt deltagarens egna livserfarenheter ger anledning till anpassning och reflektion. Individen får också verktyg för att förstå sig själv i relation till andra och förstå sambandet mellan olika dynamiska processer på individuell, grupp- och samhällsnivå.
Den demokratiska potentialen inom det kritiskt frigörande perspektivet innebär att individen får de nödvändiga verktygen för att undersöka maktförhållanden i samhället, både i ord och handling, och hur sådana maktförhållanden blir tydliga i konkreta mänskliga situationer. Kunskap om vilka möjliga konsekvenser som kan uppstå i försöket att motverka förtryck, om att se sin egen plats i samhället och hur ett samhälle baserat på solidaritet kan skapas.
Idén om att främja demokratiska värden inom det holistiska lärandeperspektivet kännetecknas av olika teoretiska ståndpunkter om vikten av fantasi för individens lärandeprocess kopplad till estetisk och dramaturgisk kompetens. Individen får verktyg för att förstå den universella mänskliga betydelsen bakom varje problem. I den kommunikativa processen används individens varierande språkliga färdigheter. Humanistiskt uttryck är grundläggande för förståelsen av demokratiska grupper.