United – ett klassrumsarbete för omtanke

Det är hösten 2002. På Kulturskolan i Båstad får min kollega Linda och jag besök av skolkurator Malin Jademark. Hon berättar att många elever hon träffar har vänner, men känner sig ändå utanför. Kan vi arbeta med detta på något sätt? Tillsammans med elever i åk 8 arbetar Linda och jag kom fram till ett tvåsidigt forumspelsmanus med fem roller; ledaren, de två följarna, den tysta betraktaren och den utsatta som till slut fälls av ett krokben. Manuset utspelar sig i skolans korridor, matsalen, klassrummet och den dåvarande digitala plattformen Lunarstorm, platser där man som elev kan hamna utanför eller bli utsatt. Det var starten av det som då kallades Utanförskapsprojektet, men som bytte namn till United-ett klassarbete för Omtanke 2007. 

Upplägget i årskurs 7

 1. Tidigt på vårterminen 2003, innan eventuella negativa grupperingar tagit fäste i åk 7,  fick eleverna besök av skolkuratorn för att fylla i en enkät om trivsel och utanförskap. Kuratorn sammanställde och återgav resultatet till mentorerna.   
2. Dramapedagogerna träffade varje klass 1,5 timme 
-Karusellen; en lek i ring om att få en plats 
-Heta stolen 
-Forumspelet med elever från åk 8 
-Ettordsrunda om passet 
3. Skolkuratorn besökte klasserna igen och arbetade vidare med temat utifrån enkätresultat och dramapasset. 

24 år senare 

När jag bytte jobb 2011 var United fortfarande igång med samma upplägg vårterminen i åk 7.  

En måndagsförmiddag i januari 2026 besöker jag nuvarande dramapedagoger Celia Rossi och Julia Sellström som ska ha United-pass i en 7:a. Syftet är fortfarande detsamma: att dyka ner i gruppen, ifrågasätta de negativa mönstren innan de hinner sätta sig och istället  bygga trygghet. Väl i klassrummet hjälper jag till att ställa stolarna i ring. (BILD) Jag noterar sedan att det mesta är likt så som det var då; innehållet på dramapasset, att vara 13 år verkar vara tidlöst vad gäller det sociala spelet; att hitta sin identitet, att duga, att ta och att få sin plats i gruppen. Att våga säga ifrån och inte följa den som skapar negativ makt och inte inkluderar alla. Jag ser hur elever tar ställning i Heta Stolen, hur de kommer med förslag för utbyte i forumspelet. Jag ser att de är berörda av tematiken med grupptryck i en klass. I den avslutande ettordsrundan hör jag samma ord 2026 som jag hörde 2003: Annorlunda. Spännande. Lärorikt. Kreativt. Roligt. Om jag hade blandat eleverna från premiäråret med dagens 13-åringar, tror jag inte att jag hade kunnat se vem som hör till vilket årtionde. Behovet av att bli sedd och inkluderad är det samma. 

När jag några dagar senare träffar skolkurator Anna Perltoft, som följt arbetet sen strax efter starten, betonar hon syftet med orden trygghet och inkludering. Det är svårt att mäta effekterna av arbetet, men det ger ett neddyk i klassernas sociala struktur och man ser om “alla är med”. Inte alltför sällan resulterar arbetet i att eleverna blir mer medvetna, vilket exempelvis kan visa sig i att ingen längre sitter ensam i matsalen på lunchen. Genom bland annat forumspelet väcks hopp om möjligheter att våga säga ifrån mot negativt grupptryck och förebygga utanförskap. 

Carina Carlsson 

Heta stolen-frågor

– Det är bra att ha sportlov
– Det är oftast lätt att säga vad man tycker
– De flesta människor har nog känt sig utanför någon gång
– Man kan känna sig utanför även om man har många kompisar
– Det är skillnad på att vara utanför och att känna sig utanför
– Det kan vara lätt att hamna utanför i skolan
– Det är svårt att ta kontakt med någon som är utanför
– Det är okej att vara annorlunda
– Man kan välja att vara utanför (Det kan vara positivt att vara utanför)
– Man kan tycka om alla människor
– Det finns något bra med alla människor
– Det finns många sätt man kan vara utanför på i samhället
– om man känner sig utanför kan man förändra sin situation

2 kommentarer

  1. Så bra artikel! Tack för exempel på både upplägg och heta stolen frågor 😄

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *